Byggprojekt MKARS 80

Projekt MKARS 80

Under våren 2011 har Jemtlands Radioamatörer, SK3JR, vid 13 tillfällen genomfört ett utbildnings- och byggprojekt med slutmålet att köra portabeltesten den 22 Maj.

Intresset för denna klubbaktivitet var mycket stort och 14 deltagare beställde byggsatsen MKARS80 som är en LSB transceiver för 80m med en uteffekt på 5W. Byggsatsen som tidigare blivit beskriven i QTC  är en förträfflig möjlighet att lära sig lite mer om hur en enkel transceiver är uppbyggd, samt en utmärkt inspirationskälla  till vidare experiment med egenbygge.

SM3GFN Ingvar Bergström har på ett pedagogiskt sätt beskrivit samtliga delar av denna transceiver, och hur de olika delarna i blockschemat är uppbyggda på komponentnivå. Vi har även fått fina tips om vilka verktyg som man skall använda vid montering av denna byggsats för att nå ett bra resultat.

För att slutresultatet skulle bli så bra som möjligt fick var och en,  efter en introduktion i lödteknik, utföra ett lödprov som sedan granskades och efter eventuella korrektioner godkändes.

En transceiver kräver också en antenn och hur en sådan fungerar lärde SM3PXO Petter Gärdin oss. För att visa egenskaperna hos olika antenntyper användes programmet EZNEC. Alla byggde sedan  en dipol av 1000DL med RG 58 C/U som matarledning.

Trimning och mätteknik har SM3GHQ  Lars Hedström och SA3AZK Mikael Andersson hjälpt deltagarna med.

En webbplats skapades i den fria programvaran Moodle  där  kursdeltagarna fick tillgång till kursplan, almanacka, tips, länkar mm.
Här kunde man också ställa frågor och få hjälp av lärarna mellan kurstillfällena.


fig1
Första träffen där SM3GFN Ingvar presenterar kursplan och går igenom grundkraven när det gäller verktyg, lödutrustning mm.
Kursens yngste deltagare Magnus 11 år, med pappa SM3PXO Petter, lyssnar intresserat.
Efter denna första träff fick deltagarna med sig sin byggsats för att till nästa gång kontrollera att alla delar finns med.


 
fig2
Genomgång av blockschemat av SM3GFN Ingvar.

 
fig3
Intresserade deltagare lyssnar med fascination på denna genomgång.

 
fig4
Nu måste ni lära er hur man löder och sedan gör vi ett lödprov som jag kommer att granska och se vad ni gör för fel så att vi kan rätta till dessa innan ni börjar på byggsatsen.

 
fig5
SM3IZR Leif är redan beredd.

 
fig6
Nu gäller det! Kommer lödprovet att bli godkänt?
SA3BPN Hans-Erik Nilsson granskar lödprovet innan SM3GFN Ingvar kommer med luppen.
Magnus Gärdin som sitter på platsen brevid är 11 år gammal och byggde senare transceivern som fungerade perfekt redan vid första försöket. Fram tills SK3JR startar nästa certkurs 22:a Oktober får Magnus nöja sig med att vara second operator tillsammans med pappa SM3PXO, Petter Gärdin.


 
fig7
Nu har vi kommit en bra bit på väg och det är nu dags för montering av spolar till blandaren.

 
fig8
Färdigmonterade MKARS 80-kretskort i sin låda.
 
fig9
SA3AZK Mikael Andersson mäter och trimmar.


 
fig10
Alla byggde var sin dipol av 1000DL med 50-ohms koax som matarledning. Ovanstående visar mätresultat på en av dessa monterad 6 meter ovan marknivå. Antennen skulle centreras till 3750 kHz. Resonanspunkten ligger lite lågt varför antennen skall kortas av.

Mätningarna utfördes av SM3GHQ Lars, med miniVNA PRO.


 
fig11
SM3GHQ/P Lars är nu beredd att delta i SSA Portabeltest den 22 Maj 2011. Tyvärr har reservriggen en framträdande plats, MKARS80:n gömmer sig bakom lurarna.


 
fig12
SM3GHQ/P Lars testar sitt bygge som verkar att fungera perfekt.


Detta projekt har givit mersmak varför Jemtlands Radioamatörer kommer att starta ett nytt byggprojekt under hösten och den 22 oktober startar vi också en certkurs för blivande radioamatörer.
Besök gärna vår hemsida sk3jr.se för mera information om vad vi håller på med.

Klubbinfo

JRAINFO

JRAINFO  maillista

Detaljformation om hur det

fungerar finns här

 

APRS

Nu är vår APRS station igång med koppling till Internet.

Frekvens: 144.800 MHz

Läs mer...

Samband

Samband

SI9AM

si9am